Test Skytesimulator

KLØFTA: Rypesteggen var nylig invitert på testskyting av en jaktsimulator med navn ShotPro 2000. Audun Johnsen, som er ansvarlig for dette produktet, møtte jeg i et trivelig lokale på Borgen. Litt skremmende var tanken på at jeg denne kvelden skulle røpe mine skyteferdigheter ned til minste detalj. Men jaktsimulatoren ville sikkert veilede meg langt mer enn de turene jeg har hatt på leirduebanen.

Lokalene som jeg møter på Borgen er intime og trivelige. Det passer fint for et jaktlag som ønsker å rette på teknikken. Lokalene er delt inn i et oppholdsrom og et simulatorrom. Fra oppholdsrommet kan en følge med på kameratens skyting fra en TV skjerm.

Det geniale med ShotPro 2000 er at jegeren benytter sin egen hagle, hvor man lader hagla med en infrarød (IR) laserpatron. Treningsskytingen er nøyaktig lik jaktsituasjonen. Hagla har ingen påmonterte dilledutter eller ledninger som er i veien, eller endrer vekt og balansen på hagla. Ved avtrekk avfyres en usynelig laserstråle som er lik en hagleladning, og umiddelbart høres det velkjente smellet.

I simulatorrommet møter man et realistisk naturpanorama, hvor det er sammensatte naturbilder som går over tre hele vegger. Jegeren får et visuellt landskapsbilde som dekker hele synsfeltet. Fra standplassen ser man innover naturen, hvor man vet det befinner det seg utallige mengder med ryper. Dette er ”Catch and Release” på et lærerikt nivå. Jeg opplevde nesten den samme sitringen i kroppen som dukker opp ved jakta. Det er flere jaktterreng å velge mellom, så de visuelle variasjonene er mange. ShotPro 2000 imponerer fra første opplevelse, hvor dette var bare begynnelsen.

Ved standplassen hadde jeg Audun ved siden av meg, som styrte fjernkontrollen av rypene, samt konsollbordet med visning av hele haglebeveglesen. Etter hvert skudd jeg hadde mot rypene, ble jeg veiledet med hva som måtte rettes opp og hva som var bra. Laserpatronen fortalte skytteren hele handlingsmønsteret før og i skuddet, så det var lett å se hvordan haglesvingen min gikk i forhold til rypas bevegelse.

Etter vi hadde skutt en serie, gikk vi inn i oppholdsrommet for å studere skytingen nærmere. Her stod det en PC som var knyttet opp mot konsollbordet, hvor hele skyteserien var lagret. Analyseverktøyet SimTreff ga et detaljert beskrivelse av skyteferdighetene mine. Vi tok for oss hvert enkelt skudd som var animert i et ”live bilde”, hvor animasjon av hele svinget ble vist. Denne animasjonen kunne stoppes underveis samt kjøres i forskjellige hastigheter, slik at det var enkelt for instruktøren å komme med innspill. Foruten animasjonen viste han flere grafiske oppsett. Eksempelvis hvilke choker som ville gitt det beste resultat, og hvordan patron, haglstørrelse og haglmateriale innvirker på resultatet.

ShotPro 2000 er bygget på en avansert statistisk modellering som grunnlag for sine beregninger. Det er tatt hensyn til at det er variasjon i svermbilde, hvor skudd med samme våpen og samme ammunisjon, representerer et utall muligheter for skuddresultatet. Dette har de løst ved bruk av sannsynlighetsberegninger.

Denne form for jakttrening ga meg som jeger utrolig mye informasjon om hvordan jeg skyter etter ”levende vilt”. Audun hadde mine personlige ferdigheter som grunnlag å jobbe med, så veiledningen ble direkte og lærerik. Til sammenligning med trening på leirduebanen, har jeg bare hatt muligheten for å anta hva som var grunnen til at jeg bommet.

I simulatorrommet opplevde jeg at rypene oppførte seg i samsvar med virkligheten og variasjonene var mange. Her fikk man trent på å bli en bedre skytter etter rypas ”naturlige flukt”. Denne form for skytetrening tror jeg er svært lærerik for de aller fleste rypejegere. Dersom jeg hadde vært førstegangsjeger i dag, tror jeg nok at utbytte av den ene kvelden jeg hadde på Borgen, hadde vært gull vært. En slik unik trening og veiledning hadde satt et godt skytegrunnlag på et tidlig stadie. Jeg merket at jeg hadde dratt på meg mange unoter som det vil ta tid å bli kvitt.

Legg igjen en kommentar