Rypejakt-tynset

Rypejakt i Østerdalen

TYNSET: Nok en gang var brutter’n på hugget med å finne et bra terreng for årets rypejakt. Gutten var tidlig ute med å melde om at det kaklet godt og høylytt i Østerdalen. Vi satset på at meldingene hans var å stole på, for han måtte jo få sjangsen til å reise kjerringa etter fjorårets bomtur til Verdal’n.

Vi ble innlosjert i gammel bonderomantisk seter fra 1600-tallet, som var svært sjarmerende og lå midt i jaktterrenget. Bare noen dager før vi ankom setra, hadde budeia vasket seg ut og avslutta sommerstellet her oppe. Jaktterrenget var akkurat passe stort og svært variert. Fra setra som lå på ca 760 m.o.h gikk jaktterrenget opp til det høyeste punktet på ca 1 460 m.o.h. Her skulle det være muligheter for både lirype og fjellrype. Storfugelen var fredet i dette terrenget.

Tidlig første jaktdag startet med kraftig vind og skiftende tåke, hvor sola viste seg fram av og til gjennom skydekket. Til tider hadde vi en 20 til 50 meter sikt, som gjorde at vi ikke fikk den gode oversikten over det nye jaktterrenget. Timene gikk og vi så ikke fjæra til fugl. Det startet å ligne nok en bomtur for årets rypejakt. Ved lunchtider fikk vi melding over radioen at fatter`n hadde vært borti et lirypekull. Han valgte å følge skoggrensen istedet for å klatre opp i tåka.

Vi vurderte å legge turen ned til skogen sammen med fatter’n, men siden vi allerede var godt inne i terrenget, valgte vi å fortsette litt høyere og lengre inn. Tåka slapp etterhvert taket, og vi fikk se terrenget i sin helhet. Plutselig så vi et stort fjellrypekull som letta på 100 meters hold. Slike opplevelser gjør at optimismen skyter i været, og alt blir bare morro. Brutter’n fikk sin første rype oppe i fjellsida før topp-punktet av fjellet. Ikke lenge etter støkte jeg opp et kull innenfor skuddhold. Det ble årets første double. Plutselig skvatt det opp ryper fra nesten hver en stein. De aller fleste rypene tok til vingene lenge før vi var på skuddhold, men av og til kom vi litt brått på de. I løpet av en kort time hadde jeg fem ryper i sekken.

Men etter den første timen, hvor rypene falt pladask for meg, startet bomskuddene å melde seg. Sjangsene ble mange denne første dagen, men det skulle vært langt flere enn de syv som jeg hadde med meg ned fra fjellet. Brutter’n fikk to og fatter’n hadde hatt noen håpløse sjangser, hvor lirypene satt i den tetteste bjørkeskogen.

Vi var godt fornøyd med mangfoldet av rype i fjellet i år. Rypekullene var store, men i enkelte rypekull var det små ”pipkyllinger”. Brutter’n klarte å reise kjerringa i år, noe vi selvfølgelig var veldig fornøyd med. Vi jakta i fire dager i dette terrenget. Resultatet ble 19 ryper og en hare. Dette er nok et jaktterreng vi skal tilbake til, om ikke annet til neste år.